Varför kämpar nyliberaler
för frihet?
Sammanfattning:
Det händer att naturrättsanhängare får
frågan vad det är för mystiskt "rättighetsbevis" som
gör att liberalismen är riktig. Men det är inte något
verklighetsfrämmande logiskt-lingvistiskt resonemang som gör
att liberalismen är moraliskt rätt. Denna artikel förklarar
att frihet och rättigheter tvärtom är följden av att
vi studerar hur människan faktiskt är beskaffad, och inser att
frihet är ett nödvändigt villkor för att hon ska kunna
använda sitt förnuft och leva bra.
En vanlig angreppspunkt mot rättighetsliberaler är att vi
ska ha valt att uppskatta värdet "frihet" alldeles godtyckligt. "Okej",
säger de, "frihet är bra och det kan vara kul att ha, men det
finns andra värden som också är viktiga, jämlikhet,
rättvisa, gemenskap, kultur, möjlighetsmaximering. Friheten kan
inte vara den enda rättigheten, utan måste vägas mot dessa
värden."
Liberal förvirring
Och bland vissa liberaler kan förvirring uppstå. De hävdar
att frihet är bra i sig, mycket viktigare än dessa andra värden,
och följaktligen den enda rättigheten. Men varför? Tja,
inte för att det ger något speciellt, att folket blir lyckligt
av frihet, att det ger en högre levnadsstandard eller för att
det ger utveckling eller ett visst samhällsklimat, utan just för
att det är bra i sig, frihet är bra för att det resulterar
i........- frihet.
Men varför är det bra i sig? Jo, för att det är
en naturlig rättighet, och med det avser liberalen ibland något
objektivt, en rättighet som i någon mening finns uppe i luften
och som man kan leta upp om man anstränger sig. Liberalen anstränger
sig kanske, men hittar inget och drar slutsatsen att det måste finnas
trots allt och att man kanske upptäcker det någon gång
i framtiden. Kanske när människan har blivit mer sofistikerad...
Vissa andra liberaler resignerar i jakten och drar slutsatsen
att det inte finns rättigheter eftersom de inte hittar några
när de blundar och anstränger sig. De ger upp naturrätten.
Vissa blir utilitarister: liberalism är bra för att de flesta
människor blir lyckliga och får det bättre av den. Visserligen
har de inte heller sett principen att man får offra människor
för den totala lyckan i luften, men det ligger i alla fall i linje
med vad de flesta andra tycker som man diskuterar med.
Eller så blir de subjektivister och hävdar att frihet
är bra för att det "känns rätt". Utan att tänka
på att känslor kan vara trevliga, men att de inte ger kunskap
om verkligheten, eftersom de i sig bara är ett resultat av våra
medvetna och omedvetna föreställningar. Att mördaren och
politikern som tycker att våld och tvång är okej känner
andra saker inför våld och tvång, gör att känslor
som frihetsförsvar blir bräckligt.
Andra liberaler blir nihilister eller relativister. "Vi kan inte
veta vad som är sant, och därför borde vi inte tvinga på
någon ett sätt att leva som kan vara fel." Men om det varken
är fel med frihet eller förtryck, varför ska vi då
välja frihet? För att det "kanske är fel" att kränka
människor? Ja, men det "kanske är fel" att trampa på ett
grässtrå också, eller att äta djur eller att försvara
sig mot brottslingar. Hur ska vi veta det om vi inte vet någonting?
Mussolini gjorde den mest konsekventa tolkningen av nihilismen. Han
instämde i att inga idéer är sanna och inga är falska,
alltså återstår bara att avgöra frågan, inte
med förnuft, utan med våld.
Objektivt - inte intrinsikalt
Bortsett från att dessa tre försvar för friheten undergräver
liberalismen vid roten, är de felaktiga. Alternativet är teorin
om människans naturliga rättigheter - i traditionen från
John Lockes liberalism, och mest utvecklad i Ayn Rands objektivism - som
vi ämnar presentera här.
Många tänker sig rättigheter som något som
finns (eller inte finns) objektivt i naturen, oberoende av människan.
I samma bemärkelse som Platon hade sin idévärld, oåtkomlig
för vanliga dödliga. En sådan traditionell värdeobjektivism
kallas ibland "intrinsikalism", eftersom den lär att det finns värden
ute i naturen, oberoende av någon som värderar.
Intrinsikalismen är falsk. Det kan inte finnas något
värde som inte är ett värde för någon och för
något syfte. För att ta en parallell: Mat är inte "bra
i sig", utan bra därför att vi behöver det och uppskattar
det. Detsamma gäller frihet. Ett värde kan aldrig vara "ett värde
i sig". Att använda begreppet värde och samtidigt ignorera förutsättningen;
svaret på de nödvändiga frågorna "För vem?"
och "För vad?" är att missbruka begreppet. Värden är
det vi kämpar för att uppnå eller upprätthålla
och därför förutsätter begreppet värde också
att det finns alternativ och en varelse med frihet att välja mellan
dessa. För att något ska vara ett värde måste det
vara ett värde för någon för ett visst syfte.
Livet är måttstocken
Friheten är ett värde för att den är ett värde
för människan, för att hon ska kunna leva och leva gott.
Alla människor är olika och har olika intressen, olika mål
och värden som de strävar efter, olika önskemål. Men
för alla människors värden krävs det ett yttersta värde,
ett värde som alla mindre mål syftar emot, och som vi utvärderar
våra handlingar efter. Att agera som medel för andra medel,
som är medel för andra medel, utan ett slutgiltigt mål,
vore omöjligt. Det yttersta värdet är individens eget liv,
det biologiska och det existentiella livet. Livet är det enda värde
vi har som inte syftar till något annat värde.
Som Ayn Rand noterat är det bara fenomenet liv som gör
begreppet "värde" möjligt. Det är bara för en levande
varelse med handlingsalternativ som saker kan vara goda eller dåliga.
Och det är bara genom att värdera och agera aktivt som hon kan
hålla sig vid liv och leva gott. Alternativet till livet är
döden, men det är inget alternativ - det är ingenting. Om
man inte vill leva behövs inga värden, ingen moral, det är
bara att sluta handla så kommer olyckan ändå. Det är
bara valet att leva, att stanna kvar i verkligheten som gör kontinuerliga
val och värderingar nödvändiga. Våra värderingar
måste alltså inriktas på överlevnad och välbefinnande
- det som gynnar livet är bra, det som motarbetar det är dåligt.
Det innebär inte att hon alltid måste sträva efter
att leva så länge som möjligt, det kan vara högst
rationellt att förkorta sitt liv t ex med alkohol och god mat, om
det gör livet roligare att leva. Det innebär däremot att
valet att leva eller dö är det grundläggande valet för
en mänsklig varelse. Om hon vill fortsätta att hålla sig
vid liv och leva det väl måste hon välja och handla. Och
hon måste veta hur hon gör det, dvs hon behöver en moral.
Och hon måste leva efter den.
Ett gott liv får man inte automatiskt. Det krävs tänkande,
handling och skapandet av värden - intellektuella, kamratliga, ekonomiska
värden. Om människan alls vill leva är det rätt av
henne att handla i enlighet med - inte emot - sina intressen. Och att följa
sina intressen gör man inte genom att följa varje impuls, utan
genom att tänka, väga alternativ mot varandra och analysera,
dvs vara rationell. Att vara rationell är i vårt rationella,
upplysta egenintresse.
En person som förstår att alla hennes värden i
grunden syftar till att överleva och leva gott handlar i sitt rationell
egenintresse. Egoism i denna mening innebär att man vägrar att
ge upp sina egna mål, att man inte ger upp det man värderar
högre för det man värderar lägre. Det betyder inte
att hon struntar i andra människor och försöker göra
livet surt för dem. Det betyder att hon bryr sig om de människor
som är värdefulla för henne - av kärlek, vänskap,
ekonomiska intressen eller omtanke. Det innebär att hon inte offrar
sig - om hon offrar tid och omtanke på någon gör hon det
för att personen betyder något för henne, att hon vill
det, för att det är angeläget och då är det inget
offer utan en ren avvägning mellan olika värden. I ett extremfall
skulle en rationell egoist till och med kunna ge sitt liv för att
rädda någon hon älskar, om livet utan personen, med vetskap
om att hon kunde ha räddas, inte skulle vara mycket värt. Men
hon offrar inte en sekund av sitt liv för någon av skuld eller
plikt. Hon offrar sig inte för dem som är henne likgiltig.
Förnuft är överlevnadsmetoden
För att kunna leva över huvud taget måste individen
veta hur verkligheten är beskaffad, hon måste definiera sina
egna mål, och hon måste handla för att försöka
nå dem. För allt detta behöver vi använda vårt
förnuft.
Djur handlar efter instinkt. De är slavar under biologin
som berättar för dem när de ska para sig, jaga, föda
sig själv och sina ungar. Djurens väg till överlevnad är
inte den egna viljan, utan kroppens signaler. Människan är ett
mycket speciellt djur. Vi har inga kraftiga instinkter, och ingen naturlig,
direkt väg till kunskap om någonting. Om vi satte oss ned passiva
och väntade på ingivelser från generna eller själen,
skulle vi snart vara döda. Kroppen skulle kunna säga dig att
den är hungrig; men inte hur du skaffar mat och vad som är ätligt
och inte. Kroppen skulle kunna säga att du behöver skyla dig
mot köld, men den kan inte förklara hur du bygger ett skydd eller
ett hus.
Om vi vill veta hur tillvaron är beskaffad måste vi
använda vårt förnuft, vi måste använda vårt
eget huvud för att bearbeta och förstå den kunskap som
vi får genom våra sinnen och genom andra människor. Vårt
förnuft måste analysera vår situation och reda ut vilka
värden och mål vi bör sträva efter, och hur vi når
dem. Och vi har en fri vilja. Om vi inser att våra handlingssätt
är destruktiva; t ex om vi tycker om att ljuga för oss själva
och vår omgivning, köra bil berusade, eller förespråka
socialism, så har vi en möjlighet att förändra våra
mål och sträva efter annat.
Impulser och känslor är inga vägar till kunskap.
Att handla på känn, eller efter alla nycker som dyker upp är
ett säkert sätt att inte nå sina mål. I enskilda
fall kan det råka gå bra trots att men inte använder sitt
förnuft. På samma sätt som man kan råka överleva
trots att man blundar och springer över motorvägen eller spelar
rysk roulette. Men detta är ingen långsiktig strategi för
överlevnad och vällevnad. För att klara oss som människor
måste vi leva efter vårt eget förnuft, dvs vi måste
leva efter verkligheten. Om vi förhindras från att göra
det behöver det inte i bokstavlig mening innebära att vi dör.
Även inlåsta i madrasserade celler utan möjlighet att leva
efter eget huvud kan man hållas vid liv. Men det rent biologiska
livet är inte hela livet, det är allt vi ka göra, alla val
och alla upplevelser. Varje hinder för förnuftet innebär
att möjligheten att göra det egna livet bättre blir mindre.
Våldet är förstöraren
Alltså: om en människa ska kunna leva ett bra liv så
måste hon definiera sina intressen och agera efter dem. Hon måste
använda sitt förnuft. Men förnuftet har en fundamental fiende:
det fysiska våldet, och hotet om det, dvs tvång. När en
brottsling, eller en stat tar fram sitt vapen och vill tvinga en person
att göra eller inte göra på ett visst sätt så
kan det bara stoppa och tygla oss. Det kan bara tvinga oss att handla emot
våra intressen, dvs fel, det kan aldrig tvinga oss att handla i enlighet
med vårt intresse, dvs rätt. Våldet tvingar oss att handla
tvärtom, det paralyserar vårt förnuft - den själsförmögenhet
som gör det möjligt för oss att få kunskap och kämpa
för våra intressen - sätts ur spel.
Varje tvångsingrepp i någons liv försvårar på
något vis för honom att följa sina livsprojekt, handlingsvägar,
idéförverkliganden. Tvång och våld kan alltså
aldrig skapa något - det kan bara riva ned det som andra skapat,
det kan aldrig ge kunskap om verkligheten - det kan bara sabotera andras
kunskap, det kan aldrig producera någonting - det kan bara lägga
beslag på andras produktion.
Det finns andra handlingar mot andra människor som är
dåliga och destruktiva, men de är inte lika farliga eftersom
de inte tar ifrån individen möjligheten att följa sitt
eget huvud och fritt välja handlingsväg. Vad våld eller
hot innebär är att de på sitt område ersätter
förnuftet som grund för den handling som människan ifråga
utför. Därmed hindrar hot och tvång människans liv
som rationell varelse, på det område som har inskränkts.
Detta utesluter en hel del handlingsalternativ som det vore förnuftigt
att vidta. Diktat ställs i vägen för rationellt handlande,
vilket försämrar människans möjligheter på detta
område. I takt med att hot om våld lägger restriktioner
på allt fler områden, så minskar människans möjligheter
att handla efter sitt förnuft.
Om staten socialiserar sjukvården, så blir det överflödigt
för entreprenörer att ödsla tankeförmåga på
att starta bättre sjukhus, för läkare att välja patienter,
för sjukhusledningen att ta hänsyn till ekonomiska begränsningar,
eller patienternas efterfrågan. Människans handlingsalternativ
har försämrats genom att förnuftet görs maktlöst
eller höggradigt ineffektivt på ett område där diktat
trätt i dess ställe. Skatten som tas ut ifrån människor
minskar det förnuftsmässiga övervägandet av hur de
ska placera sina pengar.
Varje förbud tar ifrån individen en handlingsväg, varje
plikt tvingar honom att ge upp den tid han velat ägna åt annat,
varje skatt tar ifrån honom frukter av det arbete han utfört
för att göra livet bra för sig. Människor kan förvisso
använda sitt förnuft så länge de lever, och handla
så förnuftigt det går efter de nya förutsättningarna.
Men möjligheten att agera efter sitt förnuft är inskränkt
där hot om våld träder i dess ställe. Vi behöver
inte dö av det, men vår möjlighet att skapa ett eget gott
liv minskas.
Ingen blir bättre av tvång
Våld och tvång är inte heller någon hjälp
för att få en människa att leva ett bättre liv, inte
ens i de fall någon har rätt i hur någon annan bör
leva sitt liv. Man kan inte tvinga någon att leva väl. För
att lära sig något, och därmed få kunskap om hur
man bör leva sitt liv, så krävs övertalning och övertygelse
- detta kan inte tvingas på någon. Inte ens något så
uppenbart korkat som att missbruka droger kan botas genom våld och
tvång. Människans handlande måste grundas i förståelse
för sin situation (kunskap), och en vilja att göra något
annat av den (målmedvetenhet) - ingetdera kan uppnås med hot
eller våld. Det enda som sker om du använder våld mot
någon för hans "eget bästa" är att han görs mindre
självständig och mer beroende av dig och ditt förnuft.
Endast i försvarssyfte kan våld godtas. När en
våldsverkare hindras och straffas är det inte för hans
eget bästa, för att han ska lära sig att leva väl,
göras självständig el dyl, utan endast för att skydda
det oskyldiga offret. Brottslingen ska stoppas, punkt. Sådant är
det enda våld och tvång är bra på.
Givet de förutsättningar vi har tagit upp: människans
eget liv är ett självändamål och för att upprätthålla
detta måste individen söka kunskap, skapa egna drivkrafter och
handla i enlighet med sina intressen, så är tvång fundamentalt
fel. Det kan bara hindra, hämma och stoppa, du kan inte rikta en pistol
mot någons huvud, uppmana: "Tänk!", och förvänta dig
ett resultat. Med pistolen kan du bara förstöra och hindra, varför
det bara lämpar sig mot dåliga företeelser som mord och
stöld, inte för produktion och kreativitet. Om förnuftet
ska råda måste alla relationer i ett samhälle vara fullständigt
frivilliga.
Mänskliga rättigheter
Om människan ska tillåtas sträva efter lycka, måste
hon alltså skyddas mot tvång och våld. Hon måste
vara fri att följa sina egna intressen och göra allt hon kan
för att göra det bra för sig själv och dem hon älskar
och värderar. Men hon får inte göra precis allting, för
samtidigt som den enskilda individen måste ha rätt att vara
egoistisk, så är alla andra människor skapta på samma
sätt, har också egna intressen och mål, och måste
alltså också ha rätt att vara egoistiska och vara ohindrade
av våld och tvång.
Ovanstående resonemang gäller inte bara en individ - utan
alla individer. Man har alltså rätt att kämpa för
sina egna intressen på alla sätt utom de som innebär att
man använder våld och tvång mot andra människor.
Du har inte rätt till frihet för att du är du, utan för
att du är människa, och det finns andra människor och de
har också rätt till frihet, som du måste respektera. Enligt
liberalismen har vi många rättigheter, men rätten till
logiska motsägelser av denna art är inte en av dem.
För att låta människor handla efter sitt förnuft
och sina egna intressen och möjliggöra en fredlig samvaro i ett
samhälle, måste individens - varje individs - oförytterliga
rätt till liv, frihet och egendom erkännas och skyddas av staten.
Man talar ofta om "naturrätt" och rättigheterna brukar kallas
"naturliga" eftersom människans natur som förnuftsvarelse kräver
frihet. Man bör få vara fri oavsett vilket samhälle man
befinner sig i, vilken tid man lever i, och oavsett kön, religion,
samhällsklass osv.
Vilka värden människan än har är valet att leva
det grundläggande. Om hon ska kunna överleva och leva väl
måste hon använda sitt förnuft, vilket innebär att
hon måste slippa våld och tvång. Filosofer i Humes efterföljd
säger att vi inte kan härleda bör från är, och
hittar sedan på godtyckliga "bör" utan koppling till verkligheten.
Men det är just eftersom människan är en förnuftsvarelse
som hon bör ha rätt att leva efter detta förnuft - om hon
ska kunna leva fullt, som människa.
Partiella rättigheter
Det är viktigt att förstå vad förnuftet som grund
för frihet och rättigheter inte innebär. Det innebär
inte att intelligensskillnader har någon betydelse för rätten
till frihet. Det är inte hur smart man är som är avgörande,
utan att man är ett moraliskt subjekt - att man kan besluta om sitt
eget liv.
Det innebär inte heller att barn är rättslösa.
Barn är mänskliga individer som ännu inte har blivit fullt
rationella, och inte är mottagliga för argument och egen analys.
Det innebär att man kan hindra dem från vissa beteenden som
är destruktiva för dem, t ex sticka fingrarna i kontakten, ha
sex eller rymma hemifrån. Men det innebär inte att man får
kränka den personlighet som de håller på att utveckla
- t ex genom att slå dem. I Ingemar Nordins bok Etik, teknik och
samhälle (Timbro 1992), som grundligt diskuterar sådana
gränsfall, kallas detta "partiella rättigheter".
Detta resonemang gäller även mentalt handikappade. De
har också en egen förnuftig vilja som i värsta fall ändå
kan tillfredsställas av andra personer, varför frihet är
ett värde även för dem. I fall av grav mentalstörning
- eller sjukdom kanske en vilja ändå saknas. Men de är
ändock människor, som bara av en olycka har mist sin förnuftsförmåga
(och som de i vissa fall kanske också kan få tillbaka, t ex
via mognad eller medicin). Det gör att de har ett helt annat, och
ofantligt högre, värde än ett djur, som aldrig varit i närheten
att ha eller komma att få rationalitet.
Rätten att lämnas i fred
Rättigheter är den moraliska princip som erkänner och
sammanfattar individens rätt till sitt eget liv; principen att människan
är ett mål i sig, inte ett medel eller ett offerdjur som andra
har rätt att använda för sina mål. Hon har rätt
att leva sitt liv för sin egen skull. Det innebär givetvis också
rätten till egendom, den okränkbara rätten till allt som
man tillägnat sig på frivillig grund. Denna nödvändiga
förutsättning för varje skyddat livsprojekt kan av vissa
socialister utmålas som en frihetsinskränkning.
Om jag har total rätt till en viss egendom så förbjuds
alla andra från det, "den enes frihet blir den andres ofrihet". Detta
argument har ignorerat det andra, nödvändiga ledet i frihetstanken;
du har total rätt att fritt göra vad du vill, så länge
du inte kränker andras frihet. Den andra sidan av allas rätt
till frihet (inklusive egendom) är givetvis att alla förbjuds
att kränka den. Att du inte har rätt att döda andra eller
ta deras egendom är ingen godtycklig frihetsinskränkande konstruktion,
utan just den logiskt nödvändiga följden av att människors
frihet skyddas.
Och det finns inget som "positiva rättigheter". En positiv
rättighet innebär rätten att få något av någon
annan, bostad, livsmedel, arbete, sjukvård. Och följaktligen
innebär det en rätt till en del av en annan människa; de
har en plikt att leva för din skull, för att tillfredsställa
dina intressen. De är inte längre självändamål,
de måste offra sin tid, sin ansträngning, sin tankeverksamhet,
sitt arbete för ett värde de inte har valt. Att tvingas att leva
för andra är att vara slav för dessa. Den summa "positiva
rättigheter" som en stat tillerkänner sina medborgare är
exakt proportionell mot den grad av slaveri som finns i samhället.
Moralen går ej runt på stan
Naturrätten är en moralisk princip, sådana springer
inte omkring ute på stan. Men de är sanna om de svarar mot verkligheten.
Då finns principen i samma mening som t ex en siffra. "Sju" finns,
men inte som en självständig entitet svävande i luften,
utan som ett begrepp som svarar mot - och förklarar - vissa förhållanden
i verkligheten. Detsamma gäller begrepp som "lång", "blå",
"kantig", de existerar inte självständigt men de förklarar
något om verkliga relationer. Rättigheter finns i samma mening.
De svarar mot verkligheten, de svarar mot människans natur och hennes
förhållande till verkligheten och till andra människor.
Naturrätten är objektivt sann, i det att den är
en objektiv förutsättning för att människan till fullo
ska kunna förverkliga sitt potential som människa. Begreppet
'objektivitet' har kommit att förknippas med fysiska existenter i
verkligheten, som om detta skulle vara det enda som människan skulle
kunna begripa som verkligt.
Men objektivitet är tvärtom uttrycket för en relation
mellan människan och verkligheten. Det som existerar är inte
objektivt - det bara är. Det är människan som kan vara objektiv
- om hon inriktar sitt medvetande på att identifiera verkligheten
sådan den är, eller subjektiv - om hon använder känslor,
intuition eller slump som kunskapsmetod i stället för sin rationalitet.
Rättigheter är ett objektivt sant existensvillkor för den
typ av varelse som människan är, och som innebär att människors
sociala relationer ska präglas av frivillighet om varje människa
ska kunna förverkliga sitt liv på bästa sätt.
Bäst moraliskt och praktiskt
Vi har nått fram till individens okränkbara rätt till
frihet. För att denna ska skyddas måste vi ha en nattväktarstat,
varken mer eller mindre än den stat som har till enda uppgift att
skydda människor från tvång och våld. Vi har alltså
kommit fram till nödvändigheten av politisk liberalism och alla
dess välkända fördelar - ekonomiska, kulturella, sociala.
Utilitarister anför ibland mot rättighetsliberaler att vi
är inkonsekventa då vi både hävdar att den liberala
ordningen är moraliskt riktig och fungerar bäst rent praktiskt.
Vi kan inte både ha kakan och äta den - vi måste bestämma
oss för om vi är liberala för att det är moraliskt
riktigt eller för att det ger goda konsekvenser.
Av denna sammanställning ser vi att detta argument är
helt tokigt. Det moraliskt riktiga är ju det som gynnar människan.
Själva anledningen till att det är rätt med frihet är
att endast en fri människa kan fungera fullständigt - det är
i frihet hon kan tänka fritt och handla efter sin värdering av
verkligheten och sina egna omdömen. Det är alltså ingen
slump att denna frihet sedan ger goda konsekvenser; att fria människor
faktiskt tänker, strävar och agerar för att skapa sig bra
liv samt en hög levnadsstandard.
Rättighets- och konsekvensargumenten är snarare korsbefruktande:
att liberalismen ger goda konsekvenser styrker övertygelsen att ett
förnuft i frihet fungerar bäst, vilket styrker tron att ett friare
samhälle kommer bli ett bättre samhälle osv.
Det enda politiska värdet
Friheten är således ett hierarkiskt värde. Det är
av fundamental betydelse för människans sociala relationer, men
det är härlett ur det faktum att människan är en viljestyrd
förnuftsvarelse. Det betyder att frihet från våld eller
hot om våld är ett värde för människan, inte
för träd, stenar eller djur (dessa har följaktligen inte
rättigheter). Alternativa politiska värden kan bara uppnås
genom våld och tvång, och är därför hämmande
för människans existensmöjligheter. Frihet är det politiska
värdet.
Men politik (eller avsaknaden därav) är långtifrån
det enda värdet för människans liv. Både för
individen och för samhället krävs en mängd andra värden
för att upprätthålla det fria samhället. Det handlar
om en kultur som bejakar mänsklig växt och utveckling, inte hopplöshet
och avundsjuka. En etik som tillåter människan att leva för
sin egen lycka i livet, inte som underordnad andras önskemål.
En syn på förnuftet som medel till kunskap och även avgörande
i kunskapskonflikter. En psykologisk motivation att våga och vilja
acceptera att vi själva har ansvaret för vår egen lycka.
Det mänskliga livet har många behov och dimensioner, där
politiken inte kan vara vare sig den enda förutsättningen för
liv, eller skild ifrån andra förutsättningar för ett
fritt samhälle. Liberaler bör inte falla i fällan att tro
att allt är politik.
Detta frihetens sammanhang med andra värden är skälet
till att politisk frihet i grunden inte handlar om att tillåtas droga
sig, strunta i sig själv och andra och att kasta bort sitt liv. Friheten
är liksom livet inte till för att slösas bort, utan för
att ta vara på och utveckla. Detta kan inte ske efter diktat, utan
endast genom individuellt ansvarstagande, mod, vilja, inspiration och utbyte.