Frédéric Bastiat - harmoniliberalen
Den franske liberale ekonomen Frédéric Bastiat (1801-1850) var den stora inspirationskällan bakom Sveriges liberala systemskifte i mitten av 1800-talet - och 100 år senare fick hans skrifter Ronald Reagan att intressera sig för marknadsekonomins idéer. Bastiat förklarade varför en fri marknad och lika rättigheter leder till att alla samhällsklasser får det bättre, och som ingen annan kunde han popularisera svåra ekonomiska
samband. Bastiat var bara aktiv i sex år, men hann under den tiden
skriva klassiska ekonomiska verk, bli nationell politiker, starta flera
liberala tidningar och grunda den franska frihandelsrörelsen.
Bastiats liv
Bastiats harmoniliberalism
Det man ser och det man inte ser
Litteratur
Länkar
Bastiats liv
Bastiat blev bara 49 år
gammal, och det vara bara under de sista sex åren av sitt liv som
han engagerade sig i den politiska debatten. Han föddes i Bayonne
i södra Frankrike 1801, där hans far var affärsman. Han
blev tidigt föräldralös. Han fick en god utbildning, men
tog aldrig någon examen. I stället tog han vid 23 års
ålder över familjens lantegendom.
Trots detta börjadehan intressera sig för politiken. I Bayonne kunde han se att tullarnaskadade näringslivet, och genom läsning av Adam Smith och Jean-Baptiste Say förstod att politiska ingrepp och regleringar störde marknadens
naturliga ordning. När 1830 års revolution bröt ut mot
den auktoritära franska monarkin tog Bastiat en blygsam del i den
genom att med några hundra andra män omringa slottet i Bayonne.
Den nya medelklassregeringen
gjorde emellertid Bastiat besviken. De industrialister som fått makt
använde den inte till att ge alla lika frihet, utan till att berika
sig själva med subventioner och tullar. Bastiat började inse
att problemet med politiken inte var att hitta rätt styrande, utan
att politiken styr för mycket vem som än har makten.
När Bastiat i mitten
av 1840-talet fick höra talas om Cobdens och Brights frihandelsrörelse
i England fick han idén att det kanske skulle gå att göra
samma sak i Frankrike. Han började med att skriva en artikel om frihandelns
fördelar till den ansedda tidskriften Journal des économistes
i slutet av 1844. Redaktionen tog emot den med glädje och var lyckliga
över att ha hittat en så skicklig ekonom på den franska
landsbygden.
Nu vidtog en febril aktivitet
för Bastiats del. Han skrev rader av artiklar, började skriva
på en bok. Han kom till Paris där folk tittade konstigt på
hans lantliga klädsel med liten hatt och långt hår, men
hans idéer gjorde stort intryck. Tillsammans med några vänner
startade han en fransk frihandelsorganisation, höll rader av offentliga
föreläsningar och startade frihandelstidningar. De fick snabbt
mängder av anhängare.
Men verksamheten hindrades
av 1848 års revolution. Bastiat var inte nöjd med det gamla
styret, men förvånades av att de nya politiska lärorna
- ofta olika former av socialism och utopism - krävde än mer
statlig kontroll över samhället. För att tala för liberalismen
lät han sig väljas in i parlamentet. Där blev den nu i tuberkulos
svårt sjuke Bastiat berömd för att ibland rösta med
högern och ibland med vänstern - men alltid med minoriteten.
Bastiat talade emot alla särintressen och för den individuella
friheten på alla områden - t ex för avskaffade bidrag,
skatter och tullar, för frihet för fackföreningar och strejker,
för yttrandefrihet och religionsfrihet, emot kolonialism och krigspolitik.
Utvecklingen gick mot allt
mer politiskt kaos och snart svarade det franska folket med att utse en
stark ledare - Napoleon III - som utropade sig till kejsare och avskaffade
den politiska demokratin. Bastiat var en svuren fiende till Napoleons och
andras auktoritära fasoner och bestämde sig för att det
bästa sättet att kämpa för friheten var genom långsiktig
opinionsbildning. Under sitt sista år i livet skrev han bl a tre
av sina viktigaste verk - boken Les harmonies économiques
och essäerna Lagen och Det man ser och det man inte ser.
På julafton 1850 avled
Bastiat, för tillfället politiskt isolerad. Men redan dessförinnan
kunde han ana sig till sitt politiska eftermäle, när en felaktig,
för tidig dödsannons kallade honom "den store ekonomen" och "den
briljante skribenten". Hans skrifter fick snabbt anhängare bland europeiska
ekonomer och radikala politiker som med hans argument liberaliserade sina
länder. Inte minst i Sverige. Finansministern J A Gripenstedt läste
hans böcker och blev genom dem en övertygad liberal och frihandelsvän.
Gripenstedt blev snart centralgestalt i det svenska liberala systemskiftet.
Ekonomen Gustaf Knut Hamilton beundrade Bastiat så mycket att han
döpte sin son till Bastiat.
Så småningom
fick frihandelsagitationen resultat till och med i Frankrike. 1860 anslöt
sig Frankrike till frihandelspolitiken genom en traktat med England utarbetad
av Bastiats vän Cobden och hans lärjunge Michael Chevalier. Det
var inledningen till Europas första frihandelsera, som drog med sig
även Sverige. Resultatet blev öppna gränser och välståndsexplosion.
Bastiats harmoniliberalism
Bastiat var den största
av de sk harmoniekonomerna. De byggde på idén från fysiokraterna,
Adam Smith och Say om den spontana ordningen i den fria ekonomin. Om människor
förbjuds från att stjäla från varandra kan de bara
berika sig genom att ge andra människor vad de vill ha. I sitt eget
intresse måste producenten, arbetaren och handelsmannen göra
andra människor tjänster, nämligen de tjänster som
konsumenterna efterfrågar för ögonblicket.
En av slutsatserna är
att statliga ingrepp rubbar dessa välståndsbildande krafter.
Regleringar gör det svårare för producenter att tillfredsställa
konsumenternas behov. Skatter bestraffar den positiva ekonomiska verksamheten,
och bidrag t ex till arbetslösa och fattiga blir ett bidrag till arbetslöshet
och fattigdom. Produktion och handel bestraffas och arbetslöshet och
t ex minskad utbildning subventioneras.
Bastiat breddade resonemanget
till hela samhället. Med lika rättigheter och fria marknader
kommer alla samhällsgrupper samtidigt att få det bättre,
menade han. Det var en revolutionerande slutsats som gick på tvärs
med både socialistiska klasskampsteoretiker och pessimistiska ekonomer
som Ricardo och Malthus. Med större vinster och kapitalinvesteringar
skulle arbetet bli mer produktivt, och då skulle varorna bli allt
billigare och arbetarnas reallöner skulle stiga. Med fritt utbyte
skulle inga affärer äga rum om inte båda parter ansåg
sig tjäna på dem.
Detta gällde även
över nationsgränserna. En nation tjänar inte på att
andra nationer är fattiga, menade Bastiat. Tvärtom tjänar
de på att andra är rika och effektiva producenter. Då
kan man byta till sig billigare och bättre varor från dessa
länder. Bastiat ville se öppna gränser internationellt,
och en avveckling av en omänsklig och ekonomiskt destruktiv kolonialism
och konfliktpolitik. Genom att ömsesidigt dra nytta av varandra skulle
världens folk närma sig varandra: "Om inte varor korsar gränserna
kommer soldater att göra det.", som Bastiat påpekade i ett ofta
citerat uttalande.
Harmoniläran innebär
i grunden att om människor får frihet kommer deras intressen
stå i överensstämmelse med varandra. Då tjänar
man på att andra berikar sig och producerar. Om intressena i stället
hade varit motsatta hade mänskligheten varit fångad i ett tragiskt
öde där någon part alltid måste tvingas till underkastelse
och självuppoffring. Men nu är det tvärtom så att
de enes egoism även gynnar den andres. Då blir friheten möjlig
- och önskvärd.
För Bastiat är
harmoniläran förknippad med kristendomen. Han trodde inte att
Gud hade kunnat skapa en så imperfekt värld att människor
alltid måste hamna i konflikt med varandra. Men argumenten för
denna harmoni bygger inte på tro, utan på förnuftsresonemang
och observation.
Bastiat var inte utilitarist,
utan rättighetsanhängare i Lockes anda. Eftersom människans
egenskaper och potential är något positivt som kan utnyttjas
utan att andra skadas borde individen ha rätt att utnyttja detta.
Tvång är bara legitimt i självförsvar. Eftersom staten
inte är en övermänsklig enhet kan den inte ha mer rättigheter
än individerna som har skapat den, menade Bastiat. Därför
bör staten bara fungera som en institution för självförsvar,
som en nattväktarstat. Den ska skydda människor från tvång
och våld, men i övrigt låta människor och deras egendomar
vara i fred. "Det säkraste sättet att få respekt för
lagen är att göra lagen respektabel", som Bastiat konstaterade
i sitt rättvise- och rättighetsmanifest Lagen.
Om staten gick över
sina nattväktaruppgifter är det inte längre rättvisan
som är dess mål och rättfärdigande. Då blir
den i stället ett medel för vissa att berika sig på andras
bekostnad, något som Bastiat fick se i Frankrike där särintressen
stred om vem som skulle få utöva makt över de andra. Människor
koncentrerar sig då inte på att göra något bra i
ekonomi och det civila samhället, utan i stället på att
försöka få politiska privilegier och fördelar. Staten
blir inte en institution för att hindra plundring och förtryck,
utan tvärtom en institution för plundring och förtryck av
de grupper som för tillfället inte är politiskt mäktiga.
"Staten är det stora illusion i vilken alla försöker leva
på andras bekostnad", som Bastiat på ett klassiskt vis definierade
denna särintressestat.
Gentemot de konservativa
förklarade Bastiat att staten inte heller bör användas för
att upprätthålla en viss moral, utbildning eller religion. Kunskap
i sådana frågor kan bara komma från individerna själva,
och de måste därför få vara fria att skaffa den själva.
Dessutom finns ju risken att staten monopoliserar fel kunskaper och moral,
och stoppar utvecklingen mot mer kunskap. Vägen till förbättring
och faktainsikt går i stället genom konkurrens, variation och
experiment, menade Bastiat. Då kan allt bättre lösningar
och förslag växa fram, sakta men säkert. Precis som på
ekonomins område var det inte ett utopiskt sluttillstånd Bastiat
talade för, utan ständig utveckling och framsteg, möjliggjorda
genom friheten.
Det var framför allt
idéerna om intressegemenskap och harmonilära som gjorde att
Bastiat blev impopulär under en stor del av 1900-talet. När Marx
kom på modet blev alla övertygade om att samhället bygger
på djuplodande konflikter mellan olika klasser och grupper. Bastiats
tal om intresseharmoni förkastades som enkel propaganda för borgerligheten.
Efter att keynesianismen erövrade nationalekonomin ansåg de
flesta att kapitalismen inte hade någon stabilitet, utan var kaotisk
och självdestruktiv. I ett sådant klimat uppfattades harmoniekonomin
som ytlig.
Men i slutet av 1900-talet
tillbakavisades Marx och Keynes idéer grundligt av utvecklingen.
Det visade sig att politiken var mer instabil och kaotisk än marknaden,
och genom kapitaltillväxt, produktivitetsökningar och nya innovationer
har alla samhällsgrupper fått det bättre. Bastiats och
harmoniekonomernas idéer framstår idag som betydligt mer korrekta
än de flesta andra ekonomers och samhällsvetares.
Det man ser och det man inte ser
Bastiat är ihågkommen som en lysande stilist. Han kunde förklara svåra ekonomiska
samband på ett enkelt vis, och knastertorra sakfrågor tacklade
han med humor och ironi. Schumpeter har frågat sig om han inte var
"den mest briljante ekonomiska journalist som någonsin levt", och
Cobden tyckte att hans texter var "lika underhållande som en roman".
En av Bastiats vanligaste
metoder för att motbevisa motståndarnas argument var "reductio
ad absurdum", dvs att visa att deras idéer om de tillämpas
konsekvent leder till helt absurda konsekvenser, och följaktligen
inte är överensstämmande med verkligheten. Ett klassiskt
exempel är essän Petition, där Bastiat låter
Frankrikes producenter av stearinljus, fotogenlampor etc framföra
den traditionella protektionistiska argumentationen. De är arga över
en utländsk konkurrent som översvämmar landet med billigt
ljus och därför tar ifrån dem arbete. Om denne konkurrent
stoppades skulle de kunna anställa fler och ekonomins hjul skulle
börja snurra. Konkurrenten är solen, och för att hindra
den bör man instifta en lag om att alla t ex ska stänga sina
fönsterluckor. Med detta enkla och humoristiska argument visar Bastiat
att billiga varor och tjänster (t ex gratis ljus) inte är ett
hot mot ekonomin, utan en ren vinst, som gör att samhällets resurser
kan användas till att tillfredsställa andra behov.
Åsikten att det var
tvärtom, att arbetet i sig är ett mål och inte produkten
av den, delas av alla som vill tvinga oss att dela på jobben, eller
som är oroliga över att maskinerna eller globaliseringen ska
ta ifrån oss arbetena, eller att ökad invandring eller fler
kvinnor på arbetsmarknaden skapar arbetslöshet. De som tror
att det är så borde med samma logik, enligt Bastiat, förbjuda
arbetare att använda sin högra hand - det skapar ju mycket mer
arbete! Eller varför inte förbjuda dem från att slipa sina
yxor? Bastiat visade på så sätt att resonemanget är
absurt, och att effektivisering tvärtom skapar nya arbeten. Genom
att vi billigare kan tillfredsställa t ex vårt matbehov kan
arbetare lämna jordbruket och övergå till att möta
efterfrågan i annan industri. På samma vis som det blir arbetare
lediga t ex i jordbruket blir det ju köpkraft och kapital ledigt som
kan riktas mot nya industrier.
Bastiats mest berömda
text är den ca 50-sidiga essän Det man ser och det man inte
ser. Den börjar med ett exempel med en krossad ruta. Innehavaren
blir ledsen, men tröstas av en folkmassa som förklarar att krossandet
är bra för ekonomin. Det ger ju glasmästaren jobb, och när
han får lön kan han köpa kläder och ge skräddaren
jobb osv. Ekonomins hjul börjar snurra genom denna "multiplikatoreffekt"
som Keynes senare uppskattande kom att kalla den.
Bastiats invändning
är enkel. Detta är den effekt man ser, men det finns också
effekter som man inte ser. Det är att fönstrets ägare hade
gjort andra saker med sina pengar om fönstret inte hade krossats.
Han hade kanske köpt skor, vilket hade givit skomakaren arbete, och
på så vis fått ekonomins hjul att börja snurra.
Då hade han haft både ett helt fönster och ett par nya
skor. Nu har han bara ett helt fönster, och därför innebär
händelsen totalt sett en förlust. På det viset förklarar
Bastiat att statliga försök att med skattepengar stimulera efterfrågan
och skapa arbete aldrig kan skapa något nytt, det kan bara flytta
pengarna och de ekonomiska aktiviteterna. Från människors egna
prioriteringar till politikernas egna.
Bastiats poäng är
emellertid ännu bredare - han tillämpar denna enkla tankemodell
i rader av sakfrågor i hela essän för att verkligen trumma
in den. Eftersom det finns effekter av ekonomiska beslut som man inte kan
se gäller det att förutse dem. Det gäller särskilt
konsekvenser av statliga ingrepp, eftersom vinsten av dem ofta koncentreras
till en liten grupp (t ex företagen som får ett tullskydd, bönderna
som får ett bidrag), medan kostnaden fördelas i tid och rum.
Man ser inte vad skattebetalarna hade gjort med pengarna annars, och vilka
idéer, projekt och företag som hade kunnat blomstra genom detta
om staten inte hade ingripit.
Den lilla grupp som gynnas
av statens ingrepp kommer att kunna organisera sina särintressen effektivt,
och i varje enskild sakfråga kan det se ut som att statliga ingrepp
gynnar samhället eftersom man bara ser vissa omedelbara effekter.
Det är därför det är nödvändigt att sammanfatta
sin kunskap om alla de effekter som man inte ser i en princip. En princip
som konsekvent avvisar att staten försöker gynna vissa på
andras bekostnad, eller ersätta medborgarnas prioritering med sin
egen, osv. Bara med en principiell liberalism kan man hindra en ständig
vidgning av regleringar, tullar och omfördelning som annars nästan
automatiskt inträffar och som tycks gynnsam i varje enskilt fall,
men som totalt leder till politikermakt och ekonomisk kollaps.
Hayek har konstaterat att
denna enkla modell om det man ser och det man inte ser är det mest
effektiva argument för ekonomisk frihet som någonsin har skapats.
Att det är skrivet på ett humoristiskt vis och med exempel som
är aktuella även idag gör Bastiat till både lättillgänglig,
lärorik och underhållande för dagens läsare. Det är
ingen slump att det var läsning av Bastiat som gjorde Ronald Reagan
misstänksam mot statsingrepp mot företagsamheten, och att Margaret
Thatcher såg Bastiat som sin favoritläsning i ekonomi.
Författare: Johan Norberg
Böcker av Bastiat:
Oevres Complètes
de Frédéric Bastiat, 1854-60, 7 band.
Alla Bastiats brev, artiklar och böcker på franska.
Economic Sophisms,
1845-48, på engelska 1996
Bastiats skickliga angrepp på tullar, regleringar och statsingrepp.
Economic Harmonies,
1850, på engelska 1996
Bastiats ofullbordade sammanfattning av den harmoniekonomiska läran.
Selected Essays on Political
Economy, 1964
Blandade essäer, bl a klassikerna "Det man ser och det man inte ser" och "Lagen", förord av Hayek.
The Law, 1850, eng1998
En av de kortaste och bästa introduktionerna till liberalismens syn på rättvisa.
Det man ser och det man inte ser, 1999 (översättning: Charlotte Allesson)
En samling med Bastiats bästa essäer på svenska, bl a titelessän,
"Lagen" och "Petition". Beställ billigt från Timbro
Litteratur om Bastiat:
Louis Baudin: Frédéric Bastiat, 1962 En biografi på franska.
J A Dorn: "Law
and Liberty : A Comparison of Hayek and Bastiat" i The Journal of Libertarian Studies.
En intressant jämförelse av rätts- och frihetssynen hos Bastiat och en modern liberal.
Karl Marx: Grundrisse
Kapitlet Bastiat und Carey innehåller Marx angrepp på harmoniekonomerna.
Johan Norberg: "Introduktion", s 1-30 i Bastiat Det man ser och det man inte ser.
Kort introduktion till Bastiat och hans verk.
George Roche: Free Markets, Free Men : Frederic Bastiat 1801-50, 1977
Spännande biografi, tidigare publicerad som Frederic Bastiat: A Man Alone.
Dean Russel:Frédéric Bastiat : Ideas and Influence, 1965
Amerikansk biografi.
Länkar:
The Law
Klassisk Bastiat-essä
om individens rättigheter och statens uppgift.
The State
Bastiat-essä om att staten är den illusion i vilken alla försöker leva på andras bekostnad.
That Which Is Seen, And That Which Is Not Seen
Bastiattexter på franska.
Citat från Bastiat
En
Bastiat Web-ring
Bastiat.net
Kort introduktion till Bastiat.
|